Als een aanvraag 8 dagen openstaat, krijg je automatisch een bericht in Peridos. Het is op dat moment belangrijk direct contact op te nemen met de zwangere om te achterhalen waarom de aanvraag nog openstaat. Dit zijn de mogelijkheden:
- Wil de zwangere binnenkort nog bloed laten afnemen? Dan is er geen actie nodig.
- Ziet de zwangere af van de NIPT? Trek dan de aanvraag in.
- Heeft de zwangere 5 dagen of langer geleden bloed laten afnemen? Dan kan er iets misgegaan zijn bij de verwerking. De zwangere kan in dit geval opnieuw bloed laten afnemen. Trek de openstaande aanvraag in, maak een nieuwe aanvraag aan, download en print deze en geef het formulier mee.
- Heeft de zwangere minder dan 5 dagen geleden bloed laten afnemen? Check dan de komende dagen regelmatig de status van de aanvraag in Peridos. Als de aanvraag 5 dagen na bloedafname nog steeds openstaat, kan de zwangere opnieuw bloed laten afnemen. Trek de openstaande aanvraag in, maak een nieuwe aanvraag aan, download en print deze en geef het formulier mee.
Kijk of je de notificaties voor openstaande NIPT-aanvragen ontvangt. Een tweede keer prikken met hetzelfde aanvraagformulier is niet mogelijk. De aanvraag is dan afgesloten. Er moet een nieuwe aanvraag worden gedaan. Er is geen knop ‘hertest’, maar doe een nieuwe aanvraag.