De drie NIPT-laboratoria krijgen met regelmaat vragen van counselors over wat de status van de NIPT aanvraag is.
Deze status kun je zelf in Peridos opzoeken, zie omschrijving ‘bekijken uitslagen NIPT’.
- De status is ‘aangevraagd (of aanvraag verstuurd)’ of ‘bij verwijsplatform’ als er nog geen bloed is afgenomen.
- De status is ‘bloed afgenomen’ als de gegevens van de bloedafnameorganisatie naar Peridos zijn gegaan.
- Als het NIPT laboratorium de bloedbuis scant en een bericht naar Peridos stuurt, dan is bij ontvangst van dat bericht de status ‘bij laboratorium’.
- Als Peridos vervolgens de aanvraaggegevens terugstuurt en een bevestiging van ontvangst krijgt van het NIPT laboratorium, dan is de status ‘analyse’.
- Als het NIPT-laboratorium het uitslagbericht naar Peridos heeft verstuurd en de uitslagbrief te downloaden is, dan is de status ‘afgerond’.
De laboratoria hebben geen andere informatie dan de status die in Peridos in te zien is. Bel hen hierover dus niet.
De laboratoria kunnen niet zien waar het bloed is of wat de reden is dat het bloed niet is aangekomen op het laboratorium.
Heb je vragen over de status, neem contact op met de Peridos helpdesk via https://www.peridos.nl/helpdesk.
Status aanvraag controleren
Hoe je de status kunt controleren, lees je in het overzicht labaanvragen NIPT.
Let op: de status van de NIPT aanvraag staat nu ook in de aanvraag zelf. Daarbij staat ook de datum wanneer deze status is ingegaan. Je kunt daar dus bijvoorbeeld zien wanneer er bloed is afgenomen of hoe lang het bloed al bij het NIPT-laboratorium is.